Pagina's

zaterdag 31 oktober 2015

De Bozbezbozzel - ruimtelijke constructie

Reflectieformulier beeldend onderwijs

Deze opdracht heb ik samen met Nina gemaakt.

Betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Als je al de naam Bozbezbozzel hoort of leest en je weet dat het een dier moet zijn, denk je al gelijk dat wordt een raar beest. Ik had nog nooit eerder van dit fenomeen gehoord.
De opdracht was dat we drie soorten beesten één beest moesten laten worden. Bij deze opdracht kon jij je fantasie helemaal los laten gaan. Je kon zelf kiezen welke dieren jij met elkaar wilde verbinden.

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen)
Onze bozbezbozzel heeft ruimtedoorstekende vormen. Doordat je geen lijm mag gebruiken, zit er een bepaalde constructie in waardoor hij heel stevig is. Ons ‘dier’ is 3D.

Materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
We hebben gebruik gemaakt van:
Verschillende soorten papier en karton in de kleuren zwart, wit en grijs
Prikpennen
Prikpenmatjes
Scharen
Mesjes

Het materiaal was fijn om mee te werken. Je had alles wat je nodig had. En doordat je handig moet zijn met het in elkaar schuiven van de delen was je eigenlijk vrij snel klaar.

Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
We hebben ons eigenlijk niet laten inspireren door bepaalde afbeeldingen. We zijn meteen gaan brainstormen over de dieren die we graag wilde verwerken. We hebben daarna ook geen schetsen gemaakt. We zijn gelijk begonnen met knippen.

Werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ja, ik heb dit al eens eerder op de middelbare school gedaan. Ik wist dus wel een beetje hoe je alles in elkaar moest schuiven om er voor te zorgen dat het stevig werd. Ik heb niks nieuws ontdekt.

Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Samen met Nina ben ik gaan brainstormen en we zijn toen tot de conclusie gekomen dat we graag een vis, vlinder en een rups wilde maken. We zijn gelijk begonnen met knippen. Toen we alle lichaamsdelen hadden uitgeknipt, moest het nog wel wat textuur krijgen. We hebben hierbij de prikpennen gebruikt. Toen er een textuur in de lichaamsdelen zat hebben we het beest in elkaar gezet.
De romp is de rups. Het hoofd is de vis en je ziet de vleugels en die zijn van de vlinder.
We hebben ons nieuwe beest de Blubvladderrup genoemd.






Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind alles geslaagd. Er is duidelijk uitgekomen welke dieren we hebben gebruikt, maar als je het in één geheel gaat bekijken, is het een echte Bozbezbozzel geworden.

Wat kon beter? Waarom?
Eerlijk gezegd vond ik alles goed gaan. Dus ik heb geen opmerkingen over verbeterpunten. 

Een foto met het eindresultaat


Geen opmerkingen:

Een reactie posten