Reflectieformulier beeldend onderwijs
Deze opdracht heb ik samen met Nina gemaakt.
Betekenis
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij
ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Als je al de
naam Bozbezbozzel hoort of leest en je weet dat het een dier moet zijn, denk je
al gelijk dat wordt een raar beest. Ik had nog nooit eerder van dit fenomeen
gehoord.
De opdracht
was dat we drie soorten beesten één beest moesten laten worden. Bij deze
opdracht kon jij je fantasie helemaal los laten gaan. Je kon zelf kiezen welke
dieren jij met elkaar wilde verbinden.
Vorm
Leg aan de hand van je
resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat
goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Onze
bozbezbozzel heeft ruimtedoorstekende vormen. Doordat je geen lijm mag
gebruiken, zit er een bepaalde constructie in waardoor hij heel stevig is. Ons ‘dier’
is 3D.
Materie
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
Verschillende
soorten papier en karton in de kleuren zwart, wit en grijs
Prikpennen
Prikpenmatjes
Scharen
Mesjes
Het
materiaal was fijn om mee te werken. Je had alles wat je nodig had. En doordat
je handig moet zijn met het in elkaar schuiven van de delen was je eigenlijk
vrij snel klaar.
Beschouwing
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
We
hebben ons eigenlijk niet laten inspireren door bepaalde afbeeldingen. We zijn
meteen gaan brainstormen over de dieren die we graag wilde verwerken. We hebben
daarna ook geen schetsen gemaakt. We zijn gelijk begonnen met knippen.
Werkwijze
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ja, ik heb
dit al eens eerder op de middelbare school gedaan. Ik wist dus wel een beetje
hoe je alles in elkaar moest schuiven om er voor te zorgen dat het stevig werd.
Ik heb niks nieuws ontdekt.
Onderzoek
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
Samen met
Nina ben ik gaan brainstormen en we zijn toen tot de conclusie gekomen dat we
graag een vis, vlinder en een rups wilde maken. We zijn gelijk begonnen met
knippen. Toen we alle lichaamsdelen hadden uitgeknipt, moest het nog wel wat
textuur krijgen. We hebben hierbij de prikpennen gebruikt. Toen er een textuur
in de lichaamsdelen zat hebben we het beest in elkaar gezet.
De romp is
de rups. Het hoofd is de vis en je ziet de vleugels en die zijn van de vlinder.
We
hebben ons nieuwe beest de Blubvladderrup genoemd.
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind
alles geslaagd. Er is duidelijk uitgekomen welke dieren we hebben gebruikt,
maar als je het in één geheel gaat bekijken, is het een echte Bozbezbozzel
geworden.
Wat kon beter? Waarom?
Eerlijk
gezegd vond ik alles goed gaan. Dus ik heb geen opmerkingen over
verbeterpunten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten