Pagina's

donderdag 29 oktober 2015

Luisteropdracht - bovenbouw

Bij deze opdrachten moesten we een luisteropdracht maken voor de bovenbouw.


Ik heb gekozen voor dit muziekstuk, omdat het vrij bekend is in de stijl van David Guetta zijn versie. Ik weet niet of alle kinderen het zullen herkennen, omdat dit een klassieke versie is.

Bij het maken van deze luisteropdracht heb ik gebruik gemaakt van een stappenplan die te vinden is in het boek Nieuw geluid van Vrolijk. R op bladzijde 137.

De verschillende luisterstijlen die misschien aan bod komen zijn:
Analystische luisterstijl: Naar de melodie, instrumenten en tekst luisteren
Musicerende luisterstijl: Het nadoen, verplaatsen in de muzikant
Motorische luisterstijl: Fysiek reageren op muziek, bijvoorbeeld trommelen, dansen
Creatieve luisterstijl: Beeld denken, bijvoorbeeld sprookjes, verhalen
Sociale luisterstijl: Vindt het delen van muziek fijn, bijvoorbeeld concerten, festivals, uitgaan


Stap 1:
Luister naar het muziekstuk dat je wilt gebruiken en focus inhoudelijk op de diverse kwaliteitscriteria. Ga op zoek naar betekenis, vorm, klankaspecten en bepaal welke luisterstijlen gestimuleerd worden.
Betekenis: Dit liedje is een klassieke en instrumentale versie van het liedje van David Guetta. Het verhaal van dit liedje is, is dat het meisje die dit zingt erg sterk is. Zij is niet te breken. Zij is gemaakt van 'titanium'.
Vorm: Het lied begint erg rustig en wordt langzaam opgebouwd door middel van andere instrumenten. Dit zorgt er bij mij voor dat het een beetje spannend wordt.
Klank: Je hoort in het begin alleen maar de cello en later komt de piano erbij en andere geluiden. Je hoort veel lange en korte klanken elkaar afwisselen. Ook de toonhoogte veranderd erg veel. Ik merk dat de toonhoogte heel langzaam omhoog gaat doordat er meer kortere klanken worden gebruikt. Het komt dan op een bepaald punt waar er dan een soort vrijheid klinkt. Deze 'vrije' klanken worden veroorzaakt doordat er weer meer langere klanken in komen te zitten en de piano gaat ook minder hoog spelen.

Stap 2:
Vraag je af hoe kinderen luisteren en wat je de kinderen kunt laten ontdekken met dit muziekstuk.
De kinderen luisteren met een analystische, creatieve en voor de muzikanten onder ons een musicerende luisterstijl naar dit muziekstuk.
-Op een analystische manier, omdat je erg duidelijk verschillende klanken hoort en ook twee verschillende instrumenten.
-Op een creatieve manier, omdat de kinderen waarschijnlijk bij dit muziekstuk bepaalde emoties krijgen en deze gaan ze in de opdracht op een creatieve manier gebruiken.
-Op een musicerende manier, omdat je duidelijk de cello hoort. Misschien speelt er iemand wel cello en kan zich helemaal inleven in de muziek. Het kan ook zo zijn dat iemand denk: 'dat wil ik ook kunnen' dan ben je al op een musicerende manier aan het luisteren.
Ik denk dat de kinderen die de versie van David Guetta kennen erachter komen dat klanken die geproduceerd worden met een computer anders klinken dan klanken die gemaakt zijn met echte instrumenten.

Stap 3:
Bepaal welke opdracht je wilt koppelen aan het stuk.
Ik laat de kinderen het stuk nog een keer horen en ik vraag ze goed hun emoties naar boven te laten komen. Ze moeten hierbij een kort verhaaltje gaan schrijven. Ze moeten dan opschrijven wat hun emotie is en waardoor dat veroorzaakt wordt. Dus krijgen ze die emotie door de gekozen instrumenten of door bepaalde klanken. Als ze bijvoorbeeld boos worden schrijven ze een kort verhaaltje over iemand die boos is.

Stap 4:
Beschrijf wat de kinderen doen.
De kinderen gaan erg goed luisteren naar alle klanken en laten een emotie omhoog komen. Dit zetten zij op papier en maken daarbij een verhaal.

Stap 5:
Kies een didactische werkvorm  voor de activiteit.
Dit is een mix van creatieve manier en een analystische manier. Ze zijn namelijk bezig met een klein verhaaltje schrijven over hun eigen ervaringen met dit muziekstuk.

Stap 6:
Bekijk of je gebruik kunt maken van een coöperatief leren.
De kinderen worden nu in groepen van vier verdeeld. De bedoeling is om elkaar te vertellen wat hun emotie hierbij is en door welke klanken dat is gekomen. Doordat ze elkaar hun eigen ervaringen vertellen, kunnen ze van elkaar leren en zijn ze dus naar mijn mening samenwerkend aan het leren over het muziekstuk.

Stap 7:
Zorg voor een verrassende opening van de opdracht.
Als je piano kan spelen, laat dan een stukje horen. Je kan ook online piano stukjes zoeken. En bijvoorbeeld een cello laten horen. Hierdoor weten de kinderen wat er gaat komen in het stuk.

Stap 8:
Bepaal hoe je de opdracht wilt nabespreken.
Ik vraag de kinderen wat zij van de opdracht vonden. Ook wil ik weten of zij hebben leren luisteren naar de verschillende soorten klanken. Graag zou ik een paar mensen vragen hun verhaaltje voor te lezen als zij dat willen.

Stap 9:
Laat, voor je in de praktijk aan de slag gaat, een willekeurig iemand dezelfde opdracht doen. Bekijk of je de opdracht moet aanpassen. Bespreek je bevindingen met de ander.
Ik heb mijn oppaskindjes van 11 en 12 jaar gevraagd deze luisteropdracht te doen. De eerste reactie was dat zij het liedje herkende van David Guetta. Ze vonden het gekozen liedje met de opdracht erg leuk om te doen. Het is ze gelukt om in woorden uit te leggen welke emotie zij erbij kregen.

Stap 10:
Pas naar aanleiding van je bevindingen de opdracht eventueel aan.
Dit was niet nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten