Pagina's

dinsdag 27 oktober 2015

Lied aanleren - bovenbouw

Bij deze opdracht moesten we een lied aanleren in de bovenbouw.

I like the flowers

(Haverkort, F., Lei, R. van der, & Noordam, L. (2010). Eigen-wijs. Born: SMV)

Ik heb gekozen voor het lied 'I like the flowers'. Deze versie komt uit het boek van Eigen-wijs en is te vinden op bladzijde 314. Ik heb voor dit liedje gekozen, omdat ik het een vrolijk liedje vind en het is een leuk liedje om de kinderen in de bovenbouw te leren.

Deze les heb ik aan de hand van het OMOKVAR-model gemaakt:
O: Ontwerp
MO: Muzikale Opening en inleiding
K: Kern
V: Verwerking
A: Afsluiting
R: Reflectie
(Vrolijk, R. (2013). Nieuw geluid. Groningen / Houten: Noordhoff Uitgevers)

Ontwerp
Ik heb 24 kinderen in de klas. De kinderen kennen dit liedje waarschijnlijk niet. Het is een Engels liedje maar de woorden zijn niet te moeilijk voor kinderen in groep 7/8. Ik weet dat de kinderen graag zingen dus deze opdracht is geen straf voor hun.
Het doel van deze muziekles voor groep 7/8 is dat zij dit lied in drievoudige canon kunnen zingen. Ik kan in de klas de tekst projecteren op een Digi-bord.

Muzikale opening en inleiding
We luisteren samen naar mijn opname, terwijl de groep achtereenvolgens:

  • op de rust éénmaal in hun handen klapt;
  • met de handen zachtjes in de maat mee klapt;
  • de laatste regel 'Doewaka...' steeds herhalend neuriet;
  • de laatste regel steeds herhalend zingt.
Dit zorgt ervoor dat de kinderen wel al in de muzikale stemming komen en al bezig zijn met het lied te leren kennen.
( Haverkort, F., Lei, R. van der, & Noordam, L. (2010). Eigen-wijs. Born: SMV)

Kern
Ik noteer de volgende woorden op het bord:
green hills, doewaka, mountains, fire stone, daffodils, flowers, walk alone

Ik speel het lied nog een keer af en vraag de kinderen de woorden in de juiste volgorde te zetten.
Als de kinderen dit hebben gedaan zetten we de kernwoorden ook op het bord in goede volgorde. Hierna projecteer ik op het Digi-bord het bladmuziek met tekst.
Nu gaan beginnen met het lied leren zingen. De kinderen gaan vanaf nu staan. In de muzikale opening hebben de kinderen al de laatste regel gezongen dit doen we nu nog een keer. Ik zing de eerste drie regels en de kinderen de laatste. De kinderen moeten goed meelezen op het bord, zodat zij weten wanneer het hun beurt is. Als zij dit onder de knie hebben, vraag ik hun de derde regel erbij te zingen. Daarna komt de tweede regel erbij en als laatste moeten ze het hele lied zingen zonder mij. Ik vertel hun dat er steeds als eerste 'I like..' wordt gezongen en dat daarna steeds één kernwoord van het bord volgt. Hierdoor zien de kinderen een soort herhaling in de tekst komen en zo leren ze het lied makkelijker. Als ik merk dat het er goed in zit, ga ik kernwoorden van het bord weghalen en zorg ik ervoor dat de kernwoorden op het bladmuziek ook niet meer te zien zijn. Wanneer alle kernwoorden weg zijn, laat ik ze het liedje zingen zonder tekst.
(Haverkort, F., Lei, R. van der, & Noordam, L. (2010). Eigen-wijs. Born: SMV)

Verwerking
Nu ga ik ze de canon aanleren. De klas verdeel ik in drie groepjes van 8. Ik vertel de kinderen dat zij op mij moeten letten, want ik geef elk groepje een teken wanneer ze moeten beginnen met zingen en wanneer ze weer moeten stoppen. De kinderen moeten zich goed concentreren op hun eigen groepje. Groep 1 begint, wanneer zij bij de tweede regel zijn wijs ik groep 2 aan, wanneer groep 2 bij de tweede regel is, wijs ik groep 3 aan. Ik zorg er voor dat alle groepen stoppen wanneer ze het lied drie keer hebben gezongen.

Afsluiting
Voordat ik begon met deze les heb ik aan de directrice en andere docenten gevraagd of zij tijd hadden om aan het einde van de les aanwezig te zijn. Deze personen worden er nu bijgehaald en gaan voor in de klas zitten. De kinderen staan voor hun en zingen de canon ter afsluiting van hun les.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten