Pagina's

maandag 26 oktober 2015

Grafische partituur

De eerste muziekopdracht was een grafische partituur maken voor de bovenbouw.

Ik heb ervoor gekozen om een grafische partituur te maken met vier glazen gevuld met water. In ieder glas zit een ander hoeveelheid water. Door met een eetlepel er tegenaan te slaan zorgt dit voor hoge en lage klanken. Hier heb ik een bepaalde melodie mee gemaakt. Hier heb ik twee foto's ter verduidelijking:
Hier is te zien dat in elk glas een ander hoeveelheid water zit.

Hier is te zien dat elk glas een eigen kleur heeft.

Bij het maken van mijn grafische partituur heb ik rekening gehouden met het Klank-Vorm-Betekenis-model.
(Vrolijk, R. (2013). Nieuw geluid. Groningen / Houten: Noordhoff Uitgevers bv)

Klank
- De klankduur heb ik aangegeven door middel van een stip voor een korte toon en een streep voor een lange toon. De stip is één tel en een streep zijn twee tellen. In de grafische partituren is te zien dat ik bij de meeste steeds drie glazen bij elkaar heb gezet. Dit zorgt er voor dat er steeds vier tellen in totaal zijn voordat je naar de volgende drie glazen gaat. Wel heb ik twee stukjes erin zitten waar er vijf tellen zijn. Dit zorgt ervoor dat de kinderen wat meer uitgedaagd worden bij het tellen in hun hoofd bij het tikken.
- De klankhoogte is te zien aan de kleur glas die je moet aantikken. Dit is hieraan te zien, omdat in het groene glas weinig water zit, dit zorgt voor een hoge klank. Het rode glas is voorzien van veel water, dit zorgt voor een hele lage klank.
- De klankkleur die ik erin zet is optioneel. Er kan een samenspel in voorkomen door bijvoorbeeld proberen tegelijk te spelen of alleen de laatste paar tikken samen te spelen.

Vorm
In mijn grafische partituur is er veel variatie te zien doordat het per blad steeds moeilijk wordt en omdat ik steeds verander van glas. Ook is er een contrast te zien. De contrast zie je in de laatste regel die gespeeld moet worden. Er is ook een herhaling te zien in de klankduur. Ik heb er vaak voor gekozen om de derde toon of de laatste toon lang te maken en die daartussen allemaal kort.

Betekenis
De grafische partituur die ik heb gemaakt is absolute muziek. Ik heb mij niet laten inspireren door mijn omgeving. Door middel van tikken tegen de glazen heb ik geprobeerd er een beetje een melodie in te krijgen, wat nog best moeilijk is. Verder zou ik graag willen dat kinderen gewoon plezier hebben in het maken van muziek en ook leren te spelen met de verschillende klankhoogtes. En dat ze goed naar elkaar gaan luisteren en leren samen te werken wanneer ze het samenspel zouden toevoegen.

De grafische partituur
Bij blad één is het de bedoeling dat de kinderen oefenen om met de lepel op de glazen te slaan. Ik heb gelijk de grafische partituur genomen waarmee ze verder gaan werken. Zo wil ik er voor zorgen dat de kinderen al de melodie onder de knie krijgen. Als zij dit onder de knie hebben moeten ze de kleuren erbij gaan zeggen. Dus wanneer ze op een glas tikken zeggen ze daarbij ook de kleur.
Bij blad twee gaan de kinderen kijken naar de stippen en strepen onder de glazen. Zij moeten met hun stem de klankduur aangeven. Tijdens het tikken op het glas zeggen ze de kleur en houden ze de klankduur aan. Dus als er een stip staat zeggen ze bijvoorbeeld snel 'rood', en wanneer er een streep staat zeggen ze 'rooood'. 

Het derde blad is echt voor de bikkels. Bij het eerste en tweede blad hebben ze al leren tikken, kleur opnoemen en de klankduur aan te geven. Nu word het nog moeilijker. De kinderen gaan ook met hun stem aangeven wat de toonhoogte is. De toonhoogte is te lezen in de notenbalken. De kinderen hoeven hiervoor geen noten te kunnen lezen. Vertel de kinderen dat hoe hoger het bolletje of streepje staat hoe hoger de klank is. Dat geldt ook voor de lagere tonen.

Als de kinderen graag willen samenwerken kunnen ze deze partituur ook samen gaan spelen. Ze kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen de lange klank tegelijk aan te tikken of om de heel partituur samen te spelen. Als ze voor het laatste kiezen moeten ze bij blad 1 beginnen en zo verder gaan.

Feedback van een medestudent

Ik heb feedback gekregen van mijn medestudent Nina. Dit is wat ze zei:
'Beste Larissa,

Wat heb jij een duidelijke uitleg gegeven bij jouw grafisch-partituur. Het is erg fijn hoe jij aan de slag bent gegaan met het Klank-Vorm-Betekenis-model. Jij neemt alle stappen door die jij ook met de leerlingen maakt. Zo kan ik mij goed plaatsen in jouw plan. De uitleg over de afbeelding van jouw grafisch-partituur heeft mij zo enthousiast gemaakt dat ik zelf wat glazen ben gaan vullen en wat heb uitgeprobeerd. 
Het is dus makkelijk over te nemen, wat erg goed is, zo kan een ander jouw grafisch-partituur toepassen in zijn/haar eigen les plan.
Je hebt ook een didactische werkvorm toegepast om het moeilijker te maken voor leerlingen die het sneller oppakken dan andere leerlingen.
Ook de tip aan de leerlingen om samen te spelen vind ik erg leuk, zo kunnen zij zelf ook creatief bezig zijn en tegelijkertijd samen werken, top!

Dankjewel Larissa, voor deze mooie uitvoering!

Groetjes, Nina'


Ik ben erg blij met haar feedback.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten