Reflectieformulier beeldend onderwijs
Betekenis
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij
ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Iemand zien
wachten kan op verschillende manieren. Diegene zit te leunen of er staat
iemand te ijsberen. Er zijn verschillende beelden die naar boven kunnen komen.
Bij deze opdracht ging ik nadenken in welke houding ikzelf wacht. En ik ging daar mee verder werken.
Vorm
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in
het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb
gewerkt vanuit het vooraanzicht. Daarna heb ik er voor gezorgd dat alle
aanzichten de vorm van een mens had. Ik heb geprobeerd een beetje contouren te
geven aan de handen en het gezicht door het oogkassen te geven. Ik vond het
verder erg moeilijk om contouren aan te brengen. Ik heb dit uiteindelijk
achterwegen gelaten.
Materie
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
Ik heb met
het volgende materiaal gewerkt:
Een plank
waarop je kon kleien
Chamotte
klei
Water
Gereedschap zoals
een mesje, satéstokje, spatels met rasp, etc.
Ik heb prima
kunnen werken met deze spullen. Ik had ook genoeg klei.
Beschouwing
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
Ik
wilde graag de foto hier naast namaken. Dit gaf mij goede informatie over hoe iemand
staand wacht. Ik wilde sowieso een beeld maken de armen over elkaar heen. Dit
geeft voor mij al een beeld dat iemand aan het wachten is.
Werkwijze
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb heel
lang geleden gewerkt met chamotte klei, maar nog niet met die technieken. Ik
heb geleerd dat je het klei niet te doen moet maken, want het zakt aardig snel
in elkaar dan. Ik vond het wel erg lastig om alles niet te doen te maken. Dit
is helaas wel gebeurt.
Onderzoek
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
We kregen
een blok chamotte klei voor ons. Eerst moesten we er voor zorgen dat er geen
lucht meer in zat. Een techniek om de lucht eruit te halen heet walsen. Op de
tweede foto zie je dat er een bol is gevormd tijdens het walsen. Na het walsen
ga je een hoofd proberen te vormen. Ook maak je daarna de benen en de armen.
Deze onderdelen van het lichaam kneed je allemaal vanuit het bolletje dat nu de
romp is geworden. Ik wilde graag mijn beeld laten staan, maar ik had de benen
en de romp te lang en te dun gemaakt, waardoor hij door zijn benen ging. Ik heb
er toen maar een zitten beeldje van gemaakt. De armen en benen over elkaar. De
romp was zo slap ik dat de handen op de voeten moest laten rusten. Anders zou
hij helemaal inzakken. Toen hij stevig zat, heb ik met een beetje water de
oneffenheden weg gehaald en heb ik de details aangebracht. Door middel van een
spateltje met een rasp heb ik haar aangebracht. Met de satéprikker hebben ik de
schoenzolen, de handen en het gezicht gemaakt.
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik ben blij
dat er te zien is dat het iemand is die wacht. Dat was uiteindelijk één van de
doelen van de les.
Wat kon beter? Waarom?
Ik had meer
details aan willen brengen. Meer textuur gegeven aan de persoon. En ik zie ook
terug dat de verhoudingen van het hoofd vergeleken met de rest van het lichaam
niet klopt. Het hoofd had iets kleiner gemoeten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten